Wydaje się nam, że o zdrowym odżywianiu wiemy już wszystko i nie potrzeba nam kolejnych artykułów na ten temat. Tymczasem okazuje się, że w drodze do zdrowego i aktywnego życia wciąż popełniamy błędy i zapominamy o podstawowych zasadach. Może więc warto je po raz kolejny przypomnieć i wprowadzić w życie?

Regularność

4-5 posiłków dziennie to nie jest żaden wymysł dietetyków. Regularność spożywania posiłków powoduje, że do organizmu dostarczana jest odpowiednia ilość składników pokarmowych zapewniających energię i sprawne funkcjonowanie. Nie mamy wtedy ochoty na podjadanie lub po całym dniu głodówki nie rzucamy się łapczywie na jedzenie i uzupełniamy w nadmiarze to, czego nam brakowało przez cały dzień. Dieta powinna być zbilansowana i różnorodna.

Odrzucić cukier

Naprawdę dobrzy dietetycy potwierdzają, że diety eliminujące są błędem. Wszyscy jednak zgadzają się co do tego, że bez cukru nasz organizm potrafi się doskonale obejść. Nadmiar cukru, znajdującego się przecież nie tylko w samych słodyczach, to ryzyko rozwoju chorób metabolicznych, których negatywnych skutków zdrowotnych nie da się odwrócić. To nie tylko otyłość, cukrzyca, ale i rozwój próchnicy, chorób kardiologicznych, problemy z nerkami. Po pierwsze więc: wyeliminujmy z naszej diety cukry proste.

Różnorodność

Błędne jest myślenie, że eliminowanie poszczególnych produktów jest prostą i szybką drogą do prowadzenia zdrowego trybu życia. Organizm potrzebuje różnych składników i każdy niedobór jest szybko sygnalizowany. Jeśli chcemy temu zapobiec, konieczne jest spożywanie produktów z różnych grup pokarmów. Co pewien czas dowiadujemy się, że złe jest czerwone mięso, jajka, rośliny strączkowe, orzechy, nabiał lub inne jeszcze produkty. Inne natomiast badania pokazuję, że bez tych produktów nasz organizm nie może wręcz funkcjonować. Więc, jak we wszystkim, konieczne jest zachowanie zdrowego rozsądku. Trzeba jeść wszystko, tylko zachować umiar.

Oliwa z oliwek na zdrowie – korzyści z wprowadzenia oliwy do codziennej diety

Bez warzyw i owoców ani rusz

Chyba wszyscy mają świadomość jak ważne jest spożywanie warzyw i owoców, i to na surowo. Poddane obróbce termicznej tracą wiele ze swoich cennych właściwości. Według najnowszej piramidy żywieniowej to warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego, co zjada się w ciągu dnia. Dietetycy podkreślają, ż trzeba dbać, by owoce i warzywa pochodziły z plantacji ekologicznych, a także były… różnokolorowe.

Nie za dużo

Kilka posiłków w ciągu dnia wcale nie oznacza, że powinny być one obfite. Jeśli zauważymy, że masa ciała wzrasta, jest to prawdopodobnie dowód, że jemy zbyt dużo, ewentualnie w diecie jest za mało błonnika. Przypomnijmy, że błonnik ma nie tylko dobry wpływ na sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego, ale stwarza poczucie sytości. Ponieważ pęczniej w żołądku, mamy wrażenie, że nasz głód został w pełni zaspokojony. W jakich produktach jest błonnik? W diecie powinno znaleźć się więcej produktów zbożowych pełnoziarnistych oraz warzywa z większą zawartością skrobi. Warto też dodawać do posiłków len mielony lub otręby owsiane (ale w niewielkiej ilości).

Bez sztucznych dodatków

Bardzo szkodliwe dla naszego organizmu są produkty ze sztucznymi aromatami, barwnikami i konserwantami. Dodawane przez producentów, by produkt mógł być dłużej przechowywany, miał ładniejszą barwę i wygląd – są bardzo szkodliwe. Najwyższa pora, by nauczyć się czytać skład produktów, kiedy robimy zakupy. Podstawowa zasada brzmi, że im dłuższa lista składników, tym produkt mocniej nasycony sztucznymi dodatkami. Najlepiej jest kupować produkty nisko przetworzone. Przy okazji polecamy kakao, jego wpływ na nasze zdrowie jest o wiele ważniejszy niż mogłoby się wydawać. Dlaczego? odpowiedź znajdziecie w lifeandmore.pl: Kakao – o tym warto wiedzieć

Zdrowe jedzenie może być smaczne

Jeszcze nie tak dawno określenie „zdrowe”, nie zawsze oznaczało smaczne. Obecnie można jeść zdrowo, a dodatkowo mieć z tego przyjemność. Nie ukrywajmy bowiem, że jedzenie to jedna z kilku najważniejszych dla człowieka radości. Życie na wiecznej diecie jest nudne i stresujące. Współczesne zdrowe jedzenie jest urozmaicone, smaczne, dostosowane do różnych gustów. Na początku wdrożenie zasad zdrowego żywienia wymaga odrobiny wysiłku, ale z czasem, będziemy robić to automatycznie. Po kilku tygodniach na pewno zauważymy pozytywną zmianę w wyglądzie, wadze i samopoczuciu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here